کد مطلب:36564 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه لا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین. نوبت پیشین در باب وحدت باری توضیح دادیم و گفتیم كه امیرالمومنین (ع) در این مورد دلیل استقرایی خاصی آورده اند. به دنبال ذكر وجود خدا و وحدت باری، امیرالمومنین (ع) نتیجه گیری عملی كردند، فرزندشان را دعوت نمودند كه نسبت خود را با خدا بسنجد و آنچه را كه شایسته این نسبت است به جا آورد. فاذا عرفت ذلك فافعل كما ینبغی لمثلك ان یفعله فی صغر خطره و قله مقدرته و كثره عجزه و عظیم حاجته الی ربه فی طلب طاعته و الخشیه من عقوبته و الشفقه من سخطه فانه لم یامرك الا بحسن و لم ینهك الا عن قبیح: [صفحه 88] وقتی كه این خدا را شناختی، در برابر او چنان عمل كن كه از تو می سزد. تویی كه اهمیت چندانی نداری، جثه حقیر، توانایی اندك، عجز بسیار و حاجات فراوان داری. چنان عمل كن كه از چون تو موجودی می سزد. به طلب طاعت او برو، از عقوبت او بترس و از غضب او بیمناك باش چون او جز به زیبا امر نمی كند و جز از زشت نهی نمی نماید.
درس بیست و چهارم 69/8/11
صفحه 88.
خداوند موجودی عظیم و جلیل است و انسان بنده ای حقیر و ذلیل
آیا خداوند را می توان دوست داشت
در غالب تعابیر دینی چهره ی خوف آور خداوند به بندگان تذكر داده شده است
تفاوت جبن و خوف
دو مثال قرآنی در باب خوف
ترس از خداوند، معلول احساس عظمتی غیر قابل ادراك است
ترس از مرگ نیز از یك حیث شبیه ترس از خداوند است
درجات خوف متناظر است با درجات معرفت
نقش كلیدی ترس در مكتب اگزیستانسیالیسم
گزارش عارفان از تجلی خوف آمیز خداوند بر بندگان
تجربه عارفان از غیرت باری
خوف از سوء عاقبت
اختیار هم از اسباب ترس آدمی است
خداوند در این عالم تجلی مهرآمیز هم دارد
عرفای اهل قبض و عرفای اهل بسط
پیامبران خداوند را در هر دو چهره ی خوف آمیز و مهرآمیز به بشر معرفی كرده اند
دو تجربه ی عارفانه ی متفاوت از مولانا و حافظ